torsdag 26 juni 2014

FO: Rosa kofta.

Ja, håll i hatten stickvänner! Här påbörjas OCH avslutas det stickningar i sällan skådad fart. 
Den här koftan är ett Dropsmönster som jag har valt att sticka i Jasmine, härvgarnet som nog många förknippar med virkgarn. Men det finns i så otroligt många färger och är dessutom ganska så drygt så jag gillar´t.

Jag har ju här och där hört lite klagomål på Drops´s mönster så nu har jag några frågor till er. När koftan var färdigstickad så skulle man plocka upp maskor för att sticka framkanten/knappkanten i mosstickning.
I min värld hade det varit enklare att sticka den samtidigt? 
Plus att när jag har plockat upp maskorna och stickat så vill ju kanten gärna "vika upp" sig, det hade väl inte hänt om jag hade stickat kanten på en gång? 
Sen är det en sak till, den mosstickningen som blir längs knappkanten blir ju lodrät, hade jag stickat den på en gång så hade den blivit likadan som nederkanten, eller?


Jag har stickat storlek medium på stickor 2,5 och 3. Det gick åt lite drygt en härva, jag tror att det var 240gram. Men då har jag också virkat två varv med fasta maskor runtom. I vitt. 
Det här med spetsmönster är ju ganska så nytt i mitt liv så visst finns det lite missöden här och var, men jag är ändå sååå nöjd.



Det enda som jag kan tycka är ett problem med det här garnet är när man ska montera plagget. För det första är jag riktigt, riktigt obra på montering till att börja med och garnet hjälpte ju inte till direkt. Så jag testade att virka ihop axeln från rätsidan istället och fick då en ganska så fin kant.


Som sagt det finns fel och brister men jag blir allt bättre och som min kloka far säger: "Huvudsaken är väl att du är nöjd!"
Och ja, jag ÄR nöjd!

Eftersom jag lite statisk så blir det en till likadan fast med längre arm. Men lite crazy kommer jag att vara, jag kommer att byta färg!

Sarah.

7 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i allt om dina framkantsfunderingar! Axelsömmen är jättesnygg!
    Och så fin den är!

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Och du gör väl framkanten på ditt sätt på nästa kofta?!

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Att plocka upp kanten eller sticka den direkt är väl en smaksak som designern bestämmer över. Testa du att sticka den direkt på nästa kofta, du kan ju räkna hur bred den förra tröjan blev och räkna om hur många maskor det blir "på andra hållet". (Eftersom kanten kommer stickas vågrätt och inte lodrätt nu.)

    Monteringen kan vi ta en titt på när vi ses nästa gång. Se till att ha några provlappar (gamla från tidigare projekt, förslagsvis ;) till hands så kör vi då!

    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller vad skriver jag, "designern bestämmer". Du bestämmer givetvis om du tycker att designern har rätt eller fel :P

      Radera
  4. Såå snygg, du ska vara klart nöjd!
    / Dianne

    SvaraRadera