onsdag 26 juni 2013

Mors sjal

Eftersom jag lovade mamma att göra klart hennes sjal så fick den lite förtur i kön i det eviga stickträsket. Det visade sig att man faktiskt kan göra klart ett projekt i en rimlig närtid. Märkligt, det trodde jag ju aldrig.....
Sjalen har samma upplägg som min favoritsjal, bara andra garner.





Den är stickad i ett självrandande garn med lite mohair i och jag tror även att det var ull i det, har nämligen slarvat bort banderollen så jag är inte helt säker.
Det rosa enfärgade är Gjesdal Baby Ull 100% merino.
Kanten har jag virkat i ett akrylgarn som låg och drällde, ska återkomma lite i det ärendet strax, och jag använde mig av ett hyllkantsmönster som var med "Drömhem och Trädgård" för nåt nummer sedan. Garnet var alldeles för tjockt och det var virknålen också, så kanten blev lite "vågig", och tänk, det gjorde absolut ingenting! Det blev riktigt fint tyckte jag och så även Mamman.
Nog om sjalen. 

Nu tillbaka ämnet "garn som dräller".
Någonstans någon gång läste jag något om att spara en tia för varje nystan som man gör åt med från stashen. Mycket bra idé om ni frågar mig. Så från midsommar och framåt ska nu lägga undan en guldpeng för varje AVSLUTAT nystan och sen köpa mig nåt fint önskegarn till jul.
Bra tanke va?
Sarah


8 kommentarer:

  1. Superfin sjal!

    Jag läste också det där om tian för avslutade nystan och funderar på att börja samla. Det måste ju även gälla restnystan, eller hur? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i mina regler så ingår även restnystan. Allt som inte åker inte tillbaka till samlingen är ju de facto positivt.... :)
      Skönt att få göra egna regler.

      Radera
  2. Så bra, kanske ska hänga på nu efter midsommar. Måste bara tänka på om jag gjort slut på något nystan.
    Fin sjal har du gjort. Volangig kant blev bara bra!

    SvaraRadera
  3. Fin sjal med volangkant !
    En guldpeng för varje avslutat nystan, för nya garninköp = jättebra idée.

    SvaraRadera
  4. Jag kanske också ska hänga på och samla guldpengar till jul!? Vore bra tycker att jag stickar och stickar utan något blir klart och då passar ju detta bra.
    Vore kul om vi kunde ses när jag är i närheten (åker hem till storstan en sväng på söndag/måndag och är tillbaka på fredag igen).

    SvaraRadera
  5. Så fin mamsen sjal blev. Den vågiga kanten är ett klart plus.
    Om jag bara ska få köpa garn för slutpånystanettior så blir det inte mycket garn. Jag äälskar att starta nya projekt. =)
    Beställning nr 1 är klar och nr två börjar ta form.
    /Anna

    SvaraRadera
  6. Åh, vad fin! Vilka fina färger!

    SvaraRadera